9 tips för bra domännamn

Warning: Undefined property: stdClass::$advertiserName in /customers/1/f/2/tillvaxthackaren.se/httpd.www/wp-content/plugins/addrevenue-affiliate/addrevenue-affiliate.php on line 239

När man ska starta ett nytt företag gäller det att hitta ett bra namn på företaget och med det ett bra domännamn. Jag vågar påstå att i dagens IT-samhälle, så är det vansinne att inte börja med domännamnet. I den här artikeln kommer jag att ge tips på vad ni ska tänka på när ni väljer ert nya domännamn, som sedermera blir ert företagsnamn. För det är i den ordningen ni ska göra det.

Före 1990 kunde man i princip välja vilket namn som helst på sitt nya företag. Bolagsverket och eventuellt Patent & Registreringsverket var typ det enda man behövde fundera på. Idag är det en liten sak till; Internet.

Domännamnet har numera enorm betydelse. Allt från SEO till när du ska berätta för en kund hur de hittar din site. Under många år var jag delägare i ett bolag och behövde förtydliga ”peter at cosmopharma.se, med P-H i mitten.”. Glömde jag det sista tillägget, hände det att mailet aldrig kom fram, för att avsändaren skrev cosmofarma, kosmopharma eller en blandning av dessa. Var det ett bra domännamn? Knappast. Låt mig förtydliga varför, genom några konkreta tips på bra domännamn.

  1. Det ska vara kort
  2. Det ska vara lätt att stava
  3. Det ska vara lätt att säga
  4. Det ska funka internationellt
  5. se och com-domänerna ska vara lediga
  6. Övriga TLD’s ska vara lediga
  7. Patent & Registreringsverket
  8. Googla!
  9. SEO

1. Det ska vara kort

Den första punkten är kanske också den mest självklara. Du har ett otroligt bra koncept. En utbildning för hundägare och den ska jäklar i mig nå hela landet… dogownersacademyinsweden.com är kanske inte så himla bra som du först tänkte. Det blir inte direkt bättre på svenska, hundägarsskolanisverige.se. Okej, ni fattar. Håll det kort. Men hur kort? Jag brukar sätta som mål att hålla domännamnet till max 10 tecken, helst 6-8 tecken.

2. Det ska vara lätt att stava

Vem älskar inte vackra varelser?! Men beautifulcreatures.com är fanken inte det lättaste att stava till. Och när dina slipade konkurrenter upptäcker detta, så köper de upp alla varianter av felstavningar på din domän, och snor trafiken från dig. Och inser man det inte förr, så lär det bli ett bryskt uppvaknande när man pratar med någon och ska tipsa om sin site, varpå vederbörande frågar ”Hur stavar man det?”… B E A… eeh, U… T… tror jag… Kort sagt; Välj domännamn som är lätta att stava.

3. Det ska vara lätt att säga

Detta påminner ju lite om punkten att det ska vara lätt att stava. Men faktum är att det finns vissa domännamn som ändå är relativt lätta att stava, men när man säger det snabbt i telefonen, så är det omöjligt att veta exakt. Bettingsiten Hajper är ett praktexempel. De har ju t.o.m. tvingats sjunga ”H-A-J-P-E-R, Hajper!” i reklamen, för att lyssnaren ska förstå hur det stavas. Välj ett domännamn som när det sägs, är lätt att förstå hur det stavas.

4. Det ska funka internationellt

Detta är förstås lite beroende på vilket bolag du driver. Men många många bolag startar lokalt och växer sen, och inser alldeles försent att de har ett domännamn som inte funkar internationellt. Med det sagt, undvik alltid Å, Ä och Ö… Skriv inte bara om det till A och O. Undvik namn som innehåller Å, Ä och Ö. Lever jag som jag lär, som valde tillvaxthackaren.se. Uppenbarligen inte, men min ursäkt är att jag har för avsikt att alltid skriva på svenska och därmed är min målgrupp och marknad alltid Sverige.

Men du som siktar lite högre än jag, bör se till att ditt domännämn är internationellt gångbart. verktygonline.se funkar bra i Sverige, men verktygonline.de kommer inte bli någon hit!

Inom fotografkretsar finns det ju numera en legendarisk fotograf vid namn Dick Lindström som valde domännamnet dicspics.com. Han gjorde det ju såklart med avsikt. Ett annat, troligen mindre avsiktligt valt domännamn är den svenska uppfödaren av Cocker Spaniel’s, som valde domännamnet lovecoxs.se. Jag är helt övertygad om att det drar en del trafik, men frågan är om det är rätt trafik…

Kort sagt; Fundera hur ditt namn funkar på engelska och kanske i dina närmsta grannländer.

5. se och com-domänerna ska vara lediga

Detta kan jag inte understryka nog, efter att själv ha kämpat utan framgång i 10 år för att få domänen cosmopharma.com. Vi ägde cosmopharma.se, cosmopharma.no, cosmopharma.dk, cosmopharma.fi och cosmopharma.lv. Men redan när vi startade upp verksamheten år 2006, så var cosmopharma.com köpt av Cosmo Pharmaceuticals, ett italienskt företag inom läkemedelsindustrin. Vi tänkte väl naivt att vi kunde köpa domänen, eftersom de använde cosmopharmaceuticals.com primärt. Kort därefter bytte de till cosmopharma.com och då insåg vi att loppet var kört. Vi kapitulerade och valde till slut det cosmopharmas.com.

Sen den dagen har jag lärt mig att alltid registrera .se och .com-adressen direkt. Att de två toppdomänerna är lediga är en sorts ”bare minimum” för att ens fundera på att välja en domän.

6. Övriga TLD’s ska vara lediga

Detta är ju såklart också helt beroende av vilken verksamhet du tänker driva och hur dina planer ser ut i framtiden. Driver du ett svenskt bolag, är det kanske inte otänkbart att expandera till Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Innan du väljer domännamn, kolla om .no, .fi, .dk och .de är lediga. Om inte, kolla vilka aktörer som äger dem. Är det giganter, kanske du t.o.m. kan få problem på din lokala marknad när de skickar sin bulldog-jurister på dig. Det är inte nödvändigt att registrera varenda toppdomän, men att de är lediga ger dig iallafall en god förutsättning att vara ensam eller åtminstone först med ditt domännamn.

7. Patent & Registreringsverket

Känns nästan gammalmodigt och mossigt, men det finns faktiskt ett fåtal varumärken hos PRV som inte har domännamn registrerade. Och är det något som är starkt, så är det en registrering hos PRV.

Ett registrerat domännamn kan aldrig överklagas och du har alltid rätt att köpa ett domännamn, även om det finns ett registrerat varumärke hos PRV med exakt samma lydelse. Men hur tar du detta vidare? Hur ska du lyckas marknadsföra din domän och ditt varumärke, utan varumärkesintrång? Se helt enkelt till att kolla din tänkta domän hos PRV innan du bestämmer dig. Det sparar dig mycket bekymmer.

8. Googla!

Det här är viktigt. Inte bara lite viktigt. Det är extremt viktigt! Googla din tänkta domän. Vilka träffar dyker upp? Får du mot förmodan ”inga träffar”, och alla ovanstående tips om färre än 10 tecken, lätt stavning, lätt uttal och PRV är uppfyllda, så rekommenderar jag att tuta och köra! Detta är dock ganska ovanligt, och något kommer alltid dyka upp. Ställ dig då både frågan, hur du kommer att riskera att sammanblandas med dessa träffar och hur det påverkar ditt varumärke, samt vilken konkurrens detta innebär. Försök att välja ett varumärke med så få träffar som möjligt på Google, om du inte har väldigt god anledning att inte göra det.

Det finns otroligt många bra domännamn, som både är lätta att stava, lätta att säga och faktiskt lediga. Oftast är det sammansatta ord. De blir lite längre, men kombinationen av ord, gör de ofta lediga. Men det kan också innebära att konkurrensen är stor! Ett exempel taget ur luften vore t.ex. inredningsexperterna.se. Mig veterligen och vid denna artikels skrivande, ett ledigt domännamn. Men googlar man ”inredningsexperterna” så inser man att det finns en del stora aktörer som redan är väldigt optimerade för det ordet. Precis som i tips nummer 8; Googla alltid din tänkta domän och se till att konkurrensen är liten.

9. SEO

Nu kommer vi till det sista tipset i listan. Sökmotorsoptimering. Även om Google’s algoritmer är hyfsat hemliga, så råder det ändå en stor konsensus om att domännamnet har relativt stor betydelse för hur väl du rankar på Google. Jag startade en gång en verksamhet, som vi sedermera sålde, men som hade domännamnet tavelposters.se (och såklart tavelposters.com). Innan vi valde det namnet, så gjorde vi en marknadsundersökning där vi fick in omkring 500 svar. En av frågorna var en bild på större foton som satt på en vägg, med frågan ”Vad skulle du googla för att hitta det som visas på bilden”. En absolut majoritet svarade ”tavlor” eller ”posters”, vilket blev grunden för vårt domännamn. Här rådde förstås stor konkurrens, men vår hypotes om vägen till snabb framgång var just att hamna högt på Google på mer generella sökord, snarare än att vi hade ekonomi att etablera ett helt nytt varumärke.

Alla siter med namn som bokadirekt.se, viköperdinbil.se o.s.v. har valt exakt denna strategi. Och den fungerar. Men var noga med att kombinera den med alla övriga tips här ovan.

Bonustips

Om jag ska ge ett konkret tips, som jag själv använt när jag valde domän till mitt konsultbolag, så är det att välja ett sammansatt ord, där orden i sig egentligen inte hör ihop. Jag valde anktass.se (och givetvis anktass.com). Det är kort (7 tecken), det är lätt att stava och lätt att säga. Men ankor har ju inte tassar, så detta enkla korta ord var tämligen unikt. Visserligen får jag många ”Sa du anktass?!” tillbaks, men det är bara en ice-breaker, så det ser jag som något positivt.

Det funkar väl semi-bra internationellt. Det betyder ju ingenting särskilt, men uttalas ungefär lika. Det innehåller inga Å, Ä eller Ö. Mitt mål med verksamheten har dock aldrig varit annat än den svenska marknaden. Jag kollade alla tänkbara toppdomäner, som då var lediga. Ointressanta för mig att registrera, men då visste jag att jag inte riskerade att trampa något storbolag på tårna.

Jag googlade och det gav nån enskild träff från nån privatpersons blogg, men absolut inget som utgjorde någon konkurrens överhuvudtaget. Och därmed såg jag knappt något behov att kolla PRV, men gjorde det för säkerhets skull och det gav som väntat inga träffar.

Nu är jag orimligt nyfiken på hur ni resonerade när vi valde ert domännamn. Skriv gärna en kommentar och dela med dig. Om inte annat får ni ju lite gratis reklam för ert bolag!

När vi ändå pratar om gratis reklam. Kolla gärna även in dessa handgjutna stearinljus från Ennelle. Och hur fungerar det egentligen att tjäna pengar hos affiliatenätverket Addrevenue.io?

1. Skofyndet Fårskinnstofflor

Ett par varma tofflor som är tillverkade av 100% äkta fårskinn och passar perfekt för de kyligare dagarna med dess mjuka och omslutande design.
599,00 SEK

Fårskinnstofflor bäst i test

  1. Nature Collection Mocka
  2. Straps Tofflor
  3. Lilly Fårskinnstofflor
  4. Skofyndet Fårskinnstofflor

Testvinnare

Vinnaren i vårt test är Nature Collection Mocka från . Fårskinnstofflor från NC som kombinerar mode med bekvämlighet i detta par mocka tofflor. Undertill får du platåsulor som ger höjd och stöd till fötterna medans resterande del av tofflorna är tillverkat av fårskinn från Nya Zeeland och dessutom toppas det med fårull av högkvalitet.
ProduktPrisLänk
1. Skofyndet Fårskinnstofflor 599,00 SEK Till butiken

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...