Vad är Growth Hacking?

Den här bloggen handlar om affärsutveckling i allmänhet, och Growth Hacking i synnerhet. Jag kommer frikostigt att dela med mig av tips och erfarenheter inom ämnet och reflektera över båda allmänt kända och mindre kända growth hacks, både lyckade och misslyckade. Men det går väl knappast att börja en sån här blogg, utan att först resonera lite runt begreppet Growth Hacking?

Growth Hacking är en strukturerad arbetsmetodik för affärsutveckling baserad på Lean Startup-filosofin. Dess grundare, Sean Ellis myntande begreppet nånstans runt 2006 och precis som med all hacking är syftet att ”uppnå mer, med mindre”. Den passar egentligen lika bra för helt nya start-ups, som för gamla etablerade och kanske historiskt trögrörliga verksamheter. Den som har läst The Lean Startup av Eric Ries, kommer känna igen dig i mycket, men förhoppningsvis också känna att Growth Hacking är betydligt mer detaljerat beskrivet. Det gäller allt från vilken typ av medlemmar som behövs i Growth-teamet, till hur många minuter man ska lägga på prioritering av idéer varje möte. Jag kommer att gå djupare in på detta i kommande blogginlägg.

En av många punkter som skiljer Growth Hacking från andra affärsutvecklingsmetodiker är att den absolut viktigaste KPI:n är ”antal genomförda tester”, snarare än t.ex. ”antal nya kunder”. Givetvis är slutmålet detsamma – tillväxt – men likt ränta på ränta-effekten, så ger korta cykler med idé, test och lärdom den allra snabbaste tillväxten.

Och det är precis vad Growth Hacking handlar om; datadrivna experiment i korta cykler, där man agerar på mätvärden snarare än magkänsla.

Growth-teamet är tvärfunktionellt. På riktigt.

Många organisationer jobbar ganska ofta i silos med vattentäta skott mellan olika avdelningar. Även de som kallar sig tvärfunktionella, om vi ska vara helt ärliga. Men ett väl fungerande Growth-team kallar sig inte bara tvärfunktionella, utan består verkligen av folk från alla olika avdelningar. Oftast inte dess managers, utan helst ”folk på golvet”. När t.ex. en webredaktör möter någon från bolagets telefonsupport, kan helt nya tillväxtidéer födas!

De flesta organisationer har någon sorts modell för kundresan. Google kör sin See, Think, Do, Care. Inom Growth Hacking använder man AARRR (Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue). Growth-teamet jobbar inte uteslutande i någon enskild fas, utan precis som att man jobbar tvärfunktionellt över hela bolaget, så jobbar man också med alla faser i AARRR funneln.

Growth-teamet jobbar med en stor backlog av idéer och under strängt uppstyrda veckovisa Growth meetings prioriteras denna utifrån ett antal parametrar, och kommande veckans nya experiment väljs ut. Mer om Growth meetings kommer i bloggen längre fram.

Om jag ska försöka sammanfatta min bild av Growth Hacking, så är det ett väldigt tydligt ramverk för hur bolag på ett strukturerat genom snabba experiment i korta cykler uppnår tillväxt snabbare än med någon annan metod.

Dropbox – Ett klassiskt case

Jag vill avsluta detta första inlägg med kanske ett av de mest kända och mest lyckade growth hacken någonsin. När molnlagringstjänsten Dropbox lanserades 2008, var det få som ens hade hört talas om ”molnet” och även om det fanns många konkurrenter som erbjöd molnlagring, så var det långt ifrån lika självklart som idag. Dessutom funkade det oftast ganska dåligt, om vi ska var ärliga.

Året var alltså 2008 och Dropbox kämpade hårt för att nå ut. De knappt 100K användare som faktiskt hade börjat använda tjänsten blev dock snabbt varma förespråkare, eftersom Dropbox faktiskt funkade väldigt bra. Men användarnas behov av mer lagringsutrymme infann sig snart och Dropbox affärsmodell var vid tidpunkten att sälja ökat lagringsutrymme. Efter diverse misslyckade försök med bl.a. SEM och affiliate marketing, så knäckte bolagets grundare och VD, Drew Houston och hans Growth-team den stora nöten. Genom att även erbjuda mer lagringsutrymme när användarna värvade nya användare, så växte användarbasen med osannolika 3900% på bara 15 månader! Bara första månaden efter detta legendariska referral-program sjösattes, hade användarna skickat inte mindre än 2,8 miljoner invites till sina vänner.

Jag kommer att återvända till Dropbox-historien i ett eget inlägg framöver.

Affiliatenätverk

Ett bra tips att snabbt komma igång med Growth är att utnyttja ett s.k. affiliatenätverk. Det är nätverk som ofta har både annonsörer och affiliates i sina stall. Att få inlänkningar, trafik och därmed köp från hundratals affiliates kan ge en väldigt bra boost för både nya och etablerade verksamheter. Vi har tittat på många olika, men gillar Sverigegrundade affiliatenätverket Addrevenue allra bäst.

Har ditt företag någon form av affärsutvecklingsprocess och är det rentav kanske just Growth Hacking? Berätta gärna mer i kommentarsfältet, så får ni lite gratisreklam dessutom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...